måndag 1 februari 2010

TV.krönika: 1 februari 2010

* Vad vill SVT med ”Komedikväll direkt” egentligen? Det var inte längesedan jag hörde talas om denna nya satsningen och redan ikväll är det dags för final (SVT1 20:00). Från lanseringen den 20 januari till idag – den 1 februari – har det gått exakt tolv dagar. På dessa tolv dagar skall alltså vi svenskar ha gått in på SVT.se och sett de tre nominerade bidragen. Och bestämt oss för vilken som är den värdigaste vinnaren.

Det har även visats ett inför-program ”Inför Komedikväll direkt” som visades första gången i söndags på SVT24 och som repriseras den 1 februari 10:30 på SVT1. Det hela känns väldigt framstressat av SVT som i vanliga fall brukar vara ute i god tid. Och jag tror att boven i dramat heter ”Melodifestivalen” som inte bara sätter TV4:s tablå ur spel (3 avsnitt av ”Robinson” förra veckan) utan även deras egen.

* Jag instämmer i det jag läste om ”Anna Ankas jul”. Allt hon gjorde i ”Svenska Hollywoodfruar”gör hon sju resor värre i "Anna Ankas jul" för att hon vet att det gick hem i stugorna, Anna Anka spelade helt enkelt en karikatyr på sig själv. Jag vill faktiskt dra lite paralleller till Tobbe i ”I en annan del av Köping” (inga övriga liknelser), för visst spelar Tobbe över lite extra i denna säsongen? Jag vill inte minnas att han svor och retades såpass mycket som han gör i denna säsongen som han gjorde i de tidigare?

Men rätta mig gärna om jag har fel...


*Ikväll: ”Gröt, svett och klistervalla” på SVT 1 21:00, en perfekt uppladdning inför OS.
...”Halv åtta hos mig” på TV4 19:30. Hoppas på roliga typer denna vecka.
...Wrestling på Eurosport. Alltid befriande att se svettiga män i trikåer på måndagskvällarna.

Inga kommentarer: