fredag 6 november 2009

V S01E01


Ett paradigmskifte är på gång, okej kanske ett lite väl akademiskt ord som inte passar i detta sammanhang men jag ser i alla fall att en ny trend är på gång: Pilotavsnitten är inte längre dubbelavsnitt utan nu blir vi inkastade direkt i handlingen utan att passera gå. Samma sak var det med "Flashforward" introduktionen i den serien var näst intill obefintlig och helt plötsligt hade de så viktiga 137 sekunderna passerat och tv-serien var i full gång.


Men mår "V" bra av att hanteras på detta viset? Ja faktiskt i de flesta fallen. Jag tror nog att de flesta är införstådda med handlingen bakom "V" - det är ju ändå en remake vi pratar om här. Men en del saker har ändrat sig sedan förra gången. Terrorister är ett stort tema som präglar serien på samma sätt som kommunismen lite underliggande kunde skymtas i 1980-tals serien.


Jag tyckte att serien var helt okej. Jag hade förväntat mig värsta kalkonen men jag blev positivt överaskad även om nu Anna inte är lika het som Diana var då på 1980-talet. Och Elizabeth Mitchell som vi även har sett i "Lost" känns given som en i motståndsrörelsen ochdet är alltid kul att se Scott Wolf i en ny roll.


Utöver detta var det bra specialeffekter och ödlornas sminkning var inte lika kackig som den var 1983. Ja detta blir en serie att följa nu när introduktionen hastigt och lustigt har blivit avklarad.

1 kommentar:

Anna Thunman Sköld sa...

Håller med! Det ska gå undan numera, men det gör inget. Jag gillade också piloten så det här blir något att följa.