söndag 2 mars 2014

Trailer på Veronica Mars-filmen (premiär 14 mars!)



Även om jag har varit lite kylig angående en Veronica Mars-film så måste jag ändå erkänna att detta är årets första "måste-se-film".

Frågan är om man skall klämma ett par avsnitt av serien så att man är up to date?

söndag 23 februari 2014

Inför säsong 4 av Game of Thrones




Det börjar dra ihop sig till den fjärde säsongen av "Game of Thrones" som har premiär den 6 april. Och på "Game of Thrones" (HBO:s egentligen) sida på youtube har det sedan årsskiftet lagts ut en mängd av  videoklipp (trailers, bakom kulisserna, promo, mm) för den som vill hålla sig ajour.

Själv kan jag rekommendera detta klipp som sammanfattar säsong 1 och 2. Och det här klippet som sammanfattar säsong 3. Men har ni något tips om någon bättre sammanfattning så mottages det gärna (helst ett som innefattar all tre säsongerna).

Och för alla er som inte har något emot SPOILERS så kan ni kolla in Game of Thrones wiki-sida som innehåller dryga 40 nya karaktärer som dyker upp under den fjärde säsongen. Både större och mindre roller av kända och (kanske mest)  okända skådespelare.

tisdag 4 februari 2014

Vad jag skall titta på vecka 6 (2014)

Det jag trodde skulle bli förra veckans höjdpunkt blev lite av ett lågvattenmärke. Jag kände mig likgiltig inför den första delfinalen av "Melodifestivalen". Det är inte så att jag kommer att skippa nästa delfinal (Linköping) men något spektakulärt måste hända.

Annars ägnade jag mig åt den första säsongen av "Awkward" i slutet av veckan och jag kom fram till att 30 minuters  serier gör sig betydligt bättre att maraton-titta på jämfört med de som är en timme långa. Även om man tittar lika länge och att man gillar serierna i fråga lika mycket. Men varför det är så vet jag inte. Nåja vidare till denna veckas tv.



TV

Game of Thrones, SVT 2, 22:00, måndag
Jag har redan tittat på den tredje säsongen på CMore Series. Men nu förefaller det sig så bra att SVT sänder den sista delen (den tionde) på nästan samma dag som USA premiären av den fjärde säsongen. Då kan man titta på de sista delarna av säsong 3 på SVT för att bättre hänga med i säsongstarten av säsong 4. Perfekt!

Svenska Rallyt
De senaste åren har jag följt rally-vm lite mera sporadiskt. Men något jag aldrig missar är svenska rallyt (5-8 feb.)..

En clown till kaffet, Kanal 5, 21:00, torsdag
Det är inte riktigt lika bra som jag hoppades på att det skulle göra men det har ändå blivit en återkommande händelse i min tv-vecka. Sven Melanders tur. Han har en hel uppsjö med karaktärer.

Men mest undrar jag över Annika Anderssons dag. Hon har ju inte gjort några karaktärer? Det enda jag kan komma på är hunsad piga, arg fru, stolt syster och den här typen av roller hon gör i sina farser. Förvisso bra men det blir nog igen igenkänning jämfört med hennes kollegor som har en hel uppsjö med karaktärer att ta av. Eller tänker jag fel?

OS
De kommande veckornas höjdpunkt. Men jag kommer att vara förbannad varenda dag på grund av att Viasat har köpt upp allt. Som Canal Digital-kund får jag nöja mig med TV3. Och det räcker inte på långa vägar.


NÄTET

Comicbook Men & The Walking Dead
Jag buntar ihop de här bägge serierna då de sänds samtidigt på AMC. De skall bli kul att se hur de knyter ihop denna säsong av "The Walking Dead". Men höjdpunkten är nog ändå "Comic Book Men" som jag har lärt mig att uppskatta. Jag var rätt skeptiskt till den serien i början. Främst på grund av Bryan Johnson som inte är vidare värst sympatiskt. Men man lär sig att gilla honom efter ett tag.

Agents of S.H.E.I.L.D
Efter ett par veckors uppehåll är denna serie återigen igång. Det skall bli spännande att se hur Deathlok ser ut i deras tappning.

Black Sails S01E02
Jag drar ut lite på mitt "Black Sails"-tittande. Men jag vill ännu inte överge denna serie. Även om den känns lite väl tafflig ibland.



fredag 31 januari 2014

Trailer på From Dusk Till Dawn: The Series



"From Dusk Till Dawn" har gått och blivit serie. Och nu är det dags för premiär den 11 mars.

I rollerna som bröderna Seth (ni vet George Clooney...) och Richie (...och Quentin Tarantino) Gecko ser vi DJ Cotrona och Zane Holtz. Även Wilmer Valderama, Don Johnson och Jake Busey dyker i rollistan.

Serien produceras av ingen mindre än av orginalfilmens skapare, Robert Roudrigez, egna kanal El Rey.

tisdag 28 januari 2014

Vad jag skall titta på vecka 5 (2014)

Många besvikelser under den gångna veckan. Men även ett par positiva överraskningar.  Först till besvikelserna. "Supernatural", denna serie måste verkligen knytas ihop under nästa säsong. De drar ut huvudhandlingen å det grövsta när de plockar in nya fall som inte har med något att  göra. Plus att det som har med saken (stoppa världens undergång, typ) att göra känns allt mer och mer invecklat. Tack men nej tack.

Och det positiva då. "Looking", jag hade inga större förhoppningar på denna serie men den har helt klart sin charm. Den känns ändå som en nedtoning från de tidigare lika serierna "Girls", "Entourage" mfl. Även tidigare under den förra veckan han jag med "True Detective" som är  kandidat till årets bästa tv-serie än så länge. Och slutligen "Black Sails" som känns som en stabil serie i en genre som egentligen inte existerar.

TV

Tjockare än vatten, SVT 1, 21:00 måndag
Jag vet inte mycket mera om denna serie än att jag måste kolla upp vad det är för typ av serie. Kan vara bra eller inte. Finns på SVTPlay.

Elementary, TV4
"Elementary" är ändå en hygglig serie.  Det känns ändå lite fel att prata ner den serien med tanke på hur bra originalet är. Ja ni vet. TV4 har repriserat denna serie vid tolvslaget varje dag och är således en alldeles utmärkt serie att somna till.

Fittstim - min kamp, SVT 1, 21:00, torsdag
Har blivit lite av ett måste.Och som jag har sagt tidigare - man vill ju hänga med i vad som sägs på twitter under kvällen och den kommande dagen

Melodifestivalen 2014, SVT 1, 20:00, lördag
Som jag hatar att älska detta storslagna evenemang. Många okända namn för min del i den här första deltävlingen. Bara Yohio och Paparizou känner jag igen resten är som ett svart hål. Då blir det flera överraskningar och det är alltid att föredra.

Sherlock, SVT 1, 21:30, lördag
Även i år har SVT den goda smaken visa en "stor-serie" efter Mellon. Det måste nog vara det fjärde eller femte året på raken som de gör detta. Missa för allt i världen inte "Sherlock"


NÄTET

Helix S01E05
Jag var lite tveksam över denna serie. Det är så mycket som jag stör mig på. Hissmusiken de envisas med är en sak.  En annan är hur korkat de, framförallt, smittade bär sig åt är en annan. Men jag kan ändå inte låta bli att längta till det femte avsnittet.

Black Sails S01E02
Denna serie hade nog mått bra ett dubbelavsnitt i början. Men nu fick vi inte det så jag räknar även in detta som ett premiäravsnitt för att reda ut handlingen lite mera.

Det finns 4-5 serier till om jag tittar på men som inte är värda att nämna. Jag väntar mest på att "The Walking Dead" skall dra igång igen. Och även "Matvel's Agents of the S.H.I.E.L.D (med Deathlok)och "Comic Book Men.










fredag 24 januari 2014

Deathlok till Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D!



Den cybernetiska Marvel-karaktären Deathlok kommer att synas i "Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D" framöver. Men han har egentligen varit med från början. Det är ingen mindre än Mike Peterson som kommer att förvandlas till honom i ett kommande avsnitt (2 februari).

Tittar ni fortfarande på "Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D"?

Via Coomingsson.net

tisdag 21 januari 2014

Vad jag skall titta på vecka 4 (2014)

Jag har tittat på lite flera filmer än vad jag brukar göra under en gångna veckan vilket gjorde mitt tv-tittande blev lidande. Plus att jag helt hade glömt bort att "Shameless" (US) hade dragit igång igen, så det var jag tvungen att titta ikapp på. Men jag han ändå med en hel del. "True Detective" var lysande och "Ironside" var inget vidare. Ungefär vad jag hade räknat med.

Plus en hel del galor både i Sverige och utrikes som man måste hålla sig ajour med på ett eller annat sätt.

TV

Guldbagge-galan, SVT1, 20:00, måndag
Galor förra veckan och galor denna vecka. Tittar jag igenom listan över de nominerade så har jag i vanlig ordning inte tittat på en enda. Svenska filmer gör sig bäst på teven tycker jag. Och då gör det inget om jag får vänta ett halvår eller så.

Handbolls-EM, TV4
Det börjar dra ihop sig nu för Sverige. Jag måst erkänna att jag är dålig på att följa handbollen men de sista matcherna (som förhoppningsvis) leder fram till en semifinal får man ju bara inte missa!

Mia på Grötö, TV4, 21:00, onsdag
Maria Montazami, Laila Bagge mfl. får ursäkta sig detta är Sveriges bästa helsvenska pratprogram.

Fittstim - min kamp, SVT1, 21:00, torsdag
Första delen var intressant så man vill ju inte missa del två. Och jag hade rätt - med råge - efterdyningarna på twitter nådde monumentala propportioner. Jag kan tänka mig att det blir något liknande denna gången.

En clown till kaffet, Kanal 5, 21:00, torsdag
Hela veckans största tablå-favorit. Som jag har längtat efter detta då de liknande programmen "Så mycket bättre" gick på tomgång och hade sin svagaste säsong hitintills och "Stjärnorna på slottet" och dess medverkandes historier inte berörde mig lika mycket som alla andra verkar tycka.

Här kan ni läsa mera om En clown till kaffet!


NÄTET

Supernatural
Utöver "Shameless" så missade jag även att "Supernatural" hade dragit igång efter juluppehållet. Men till skillnad från "Shameless" så var "Supernatural" inte ett lika kärt återseende.  Jag kommer att fortsätta att titta på det men jag hoppas att detta blir den näst sista säsongen och att säcken knyts ihop under den kommande.

Looking
En av de största snackisarna under 2014. Det blir att titta på något avsnitt eller två. Men det känns ändå som om jag har fullt upp med "Girls".  Även om de inte är lika. Men ändå är det . Ja ni fattar.

3x serier
"Helix" har jag inte hunnit med ännu och "True Detective" har blivit ett måste. Men jag kommer nog ändå att försöka hinna med Starz "Black Sails" först.

Det är väl det jag skall hinna med under denna veckan.








söndag 19 januari 2014

Black Sails - Starz nya piratserie!



Det är hög tid att börja prata/peppa om Starz nya piratserie "Black Sails" som har premiär den 25 januari (26 januari på HBO Nordic).

Serien utspelar sig 1715 och handlar om ett gäng pirater ledda av Kapten Flint som kämpar för sitt uppehälle. "Black Sails" är en prequel till Skattkammarön. Så de som har läst den boken vet ungefär vad denna serie handlar om och i vilken miljö.

tisdag 14 januari 2014

Him & Her säsong 4 - och mina tankar om hela serien

Dan

Jag har mina favoriter i denna genre som kan benämnas som lättsam komedi med mörka undertoner. Och det är en väldigt fri tolkning som kanske någon motsätter sig.

"Couplings" är en favorit. "Cold Feet" är en annan och en tredje är "Gavin & Stacey.

Och så har vi "Him & Her" som jag snubblade över på BBC Entertainment ifjol (eller om det var förfjol). En som inte handlar om någonting och som i stort sett bara utspelar sig i ett rum (sovrummet) hos paret Becky och Steve. Ibland kommer deras granne Dan över och våldgästar paret. Då och då dyker Beckys syster (Laura) och (blivande) man (Paul) upp också. Plus ett par andra som syns i periferin.

Den sista, fjärde säsongen, skiljer sig dock helt från de tidigare säsongerna. För första gången rör sig Becky, Steve och gänget ute bland folk. Hela denna den fjärde säsongen utspelar sig på Laura och Pauls bröllop.

Ni som har följt serien sedan tidigare vet att Becky inte alls är någon trevlig människa. Det skruvas verkligen upp i och med hennes bröllop. Att kalla henne bridezilla  är i underkant och även Paul är sig lik, på gränsen till att explodera. Inte minst under denna den fjärde säsongen. Ni som kan hans historia vet att han tänkte fly med en mycket yngre tjej i säsong två - men det kom av sig. Nu har han istället ihop det med sin älskare (mycket äldre) Graham som han tänker fly med från bröllopet.

Och någonstans där börjar knasigheterna. Det är lite rörigt då man är van vid att det bara skall vara ett par personer som syns i bilden i "Him & Her". Nu är det en hel hög med bröllopsgäster. Kusiner, halvbröder, föräldrar, kompisar. Och så Dan då förstås. Han får tyvärr väldigt lite tid i rutan denna gång. Men han gör sina typiska Daniga saker som jag har lärt mig att uppskatta. Ni vet går runt och småplockar med saker och ting. Kanske stoppar något i fickan (broschyrer, tvål) äter mat.

Många trådar knyts ihop i slutet och några lämnas öppna. Men detta är den sista säsongen någonsin. Jag kan inte be om så mycket mera och britterna brukar inte plocka upp serier som har fått ett slut och det är ju bra. Men man vet aldrig.










måndag 13 januari 2014

The Musketeers



BBC har en ny serie på gång som handlar om den klassiska historien om "The Three Musketeers". I rollerna ser vi bland annat Luke Pasqualino (Skins The Borgias) som D'Artagnan och  Santiago Cabrera (Heroes, Merlin) som Aramis.

"The Musketeers" har premiär den 19 januari.

Läs mera om serien här!