Visar inlägg med etikett filmkrönikan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett filmkrönikan. Visa alla inlägg

tisdag 18 september 2007

Filmkrönikan

Allt var nytt. Ny 'hipp' studio, nya inslag, nya tävlingar och en ny recensent för att nämna några nya saker. Det var mycket nytt. Att Filmkrönikan årgång 2007 gjorde allt för att städa bort Helena von Zweigbergk pretto insatts från tidigare år var inget de döljde. Satt de inte lite slappt på soffans armstöd mellan varven så var det hänvisningar till internetsajter (bla. rottentomatoes.com bara en sån sak?!), gissa skådisen tävlingar med underkläder som vinster eller tips om annorlunda filmer.

Jag ger nya Filmkrönikan VG. Allt var proffsigt gjort och båda två programledarna gjorde ett bra jobb. Men tills nästa avsnitt ser jag att de tonar ner programmet lite... och att Navid rakar bort sin misslyckade tuppkam.

PS. Bilden här ovan heter andrea_fram_bak_mini.JPG. Hon är inte direkt blyg av sig. DS.


(bild via svt.se)

måndag 30 april 2007

Helena von Zweigbergk lämnar Filmkrönikan

Helena von Zweigbergk slutar som programledare för Filmkrönikan och den tidigare gästrecensenten Andrea Reuter (bilden) tar över hennes roll skriver Resumé.

Nu kanske man kan börja kolla på Filmkrönikan igen. Helena von Zweigbergk har fått mycket kritik för sitt programledarskap, en del har varit befogad och en del har inte varit det. Men jag tycker att det har alltid varit lite pretto varning på hennes analyser. Andrea Reuter säger att hon skall skruva upp tempot ett par snäpp. Bra tycker jag. Men jag kommer ändå alltid att sakna Orvar. De var något speciellt när han satt i sin fotölj och förmedlade sina tankar kring film. Tryggt på något sätt.


Men är det inte väldigt många finlandssvenskar på TV nu för tiden? Johanna Koljonen i "Det känns som fredag", André Wickström i "Sverige dansar och ler" och nu Andrea Reuter i Filmkrönilkan.


(bild via här)