fredag 6 juni 2014

Upfronts 2014 - Bäst of the räst

Innan vi börjar, här hittar ni samtliga serier som är på gång i höst (och i början av 2015). Att lista alla serier på bloggen känns irrelevant vid det här stadiet när det redan finns listat.

Och vi kör kort och koncist denna gången. De två mest intressant serierna från varje bolag vars trailer har släppts, ett gäng bilder och några rader text säger ju egentligen ingenting. Och en eller två serier som absolut inte kommer att fungera.

ABC

Forever



Ioan Gruffudd. Naken. Bara en sådan sak. Plus att själva konceptet verkar lovande. Det bör även nämnas att jag även gillade "Early Edition". Ni vet serien där huvudkaraktären fick morgondagens tidning kvällen före. Denna serie är lite samma sak.


How to Get Away with murder



En virr-varr av genrer. Legal-, student- och  forensic-drama, rivalitet, klassfrågor med mera med mera. En sak som talar för denna serie är att det är att Shonda Rhimes som ligger bakom den. Hon kan sin sak.

Nej: "Black-ish". Har den här typen av serier fungerat under de senaste 20 åren?
Nej: "Cristela". Se ovan.

Slutord: En ovanlig svag uppsättning med serier från ABC.Möjligtvis med Forever som undantag. Vad har hänt?





CBS 




Wow. Detta kan bli bra. Men en del orosmoln dyker upp direkt, Stephen Spielberg är iblandad och "Terra Nova" är fortfarande färskt i minnet. Plus det faktum att vi har fått vår beskärda del av konstiga-saker-som-händer-i-rymden-filmer som har varit under all kritik. Som "Solaris" och "Mission to Mars".


Scorpions



De har verkligen klämt in allt i den dryga 5 minuter långa trailern. Som har plockat lite här och var från liknande serier med genier som hjälper polisen. Ni vet säkert vilka jag talar om. Men den här verkar lovande.

Nej: The McCarthys. Burkskratt och lättköpta skämt och aningens unken samhällssyn. Nej, nej och nej.

Slutord: Svagt. Men starkare än ovan nämnda ABC. Några toppar annars är det jämt bakom då både "NCIS: New Orleans" och "Madam Secretary" inte verkar alltför dåliga.


CW

The Flash



Jag har knappt hunnit med "S.H.E.I.L.D" och "Arrow" och nu kommer ytterligare en serie i samma genre. Som jag så här på förhand tycker verkar vara intressantare än Arrow. Barry Allen verkar vara betydligt mindre kärv än sin kollega Oliver Queen.

Slutord: Som den minsta kanalen bland de stora har de även det minsta utbudet. The Flash är väl den enda serie värd att nämna. Dock så dyker det upp två serier till under midseasons-perioden (i början av 2015) "iZombie" och "The Messenger".

De har haft ett gäng starka serier som har tillkommit under de senaste åren så ett mellanår är väl bara att acceptera.


FOX

Backstrom



Rainn Wilson kändes väl som den mest osannolika att spela rollen som Bäckström så här på förhand. Men detta är en serie som jag absolut inte kommer att döma på förhand. Och vi vet väl alla att utomnordiska aktörer alltid gör ett bättre jobb med svenska serier än svenskarna själva? Wallander någon?


Gotham




Min absolut största oro? Att Poison Ivy,  Catwoman, The Penguin, The Riddler, Two-Face, Joker och Bruce Wayne själv inte är tillräckligt intressanta för att kunna fylla upp mera än en säsong eller två. Jag vet det är dumt. Det finns nog tillräckligt med material för att fylla en gedigen bakgrundshistoria till alla dessa karaktärer.

Men! Om de börjar plocka in mindre kända karaktärer - och det finns en hel del av dem - kan folk börja tappa intresset. Jag vet att jag skulle göra det. Om man inte är insatt i detta universumet hur många andra kan man på rak arm räkna upp?

Nej: -

Slutord: Man skall hålla vad man lovar. Bara två serier. Men jag får väl ändå säga att både "The Last man on Earh" (väldigt befriande med en serie i den här genren som inte innehåller någon form av Zombies) och "Gracepoint" (underbara "Broadchurch" igen OCH med David Tennant i samma roll!) ser väldigt bra ut.

Även resten verkar helt okej. Inga direkta bottennapp från FOX (även om Hieroglyph är nära).


NBC

Constantine



Filmen med Keanu Reeves fick väl halvljumna recensioner. Men jag gillade den. Och det är väl det som är huvudsaken. Denna tv-serie version av DC:s Hellblazer verkar vara lite mera actionorienterad än nyss nämnda film. Och det gillar jag.

Från min sida finns det även en smal förhoppning om att denna serie skall fylla luckan som uppstår när "Supernatural" slutar att sändas.

Nej: Marry Me. Jag gillade inte när Casey Wilson spelade över i "Happy Endings" och jag gillar henne inte när hon spelar över i "Marry Me".

Slutord: Starka kvinnor med komplicerade liv verkar vara NBC grej i år. Både "Bad Judge" och "The Mysteries of Laura" passar in i denna kategorin.

Lite synd också att NBC inte har trailers (vad jag kan se)  från flera av de serierna som verkar vara intressanta som Mission Control (ytterligare en rymdserie jämte CBS Extant, när hände det sist?) och Aquarius som -liksom Mission Control - utspelar sig under 1960-talet. Men förklaringen är nog itne svårare än att det handlar om midseason replecements och liknande.













Inga kommentarer: