måndag 19 augusti 2013

Hösten 2013 på de svenska tv-kanalerna!

Nu börjar kriget. Bara idag (20 aug.) drar det igång 11 stycken premiärer/säsongsstarter! Först ut är TV4 - och kanske framförallt - SVT:s hösttablå. De slår verkligen på stort i höst. Nedan följer de kommande två veckornas alla starter*  och längst ned det jag har tänkt att titta på under hösten.


MÅNDAGEN DEN 19 AUGUSTI

SVT 1

Luftslott eller drömslott - 18:15
Biltokig - 20:30
Halvbrodern - 21:00
Top of the lake - 21:45
Public Enemies - 22:45

SVT 2

Fågelvägar - 18:00

TV3

Djurakuten - 19:30
Kändishoppet - 20:00

TV4

Sveriges skönaste gårdar - 19:30
Idol - 20:00
Broadchurch - 21:00


TISDAGEN DEN 20 AUGUSTI

SVT 1

Kan du slå en pensionär? -  20:00
Konstdeckarna - 21:00

SVT 2

Min sanning -20:00

TV3

Svenska Hollywoodfruar - 21:00


ONSDAGEN DEN 21 AUGUSTI

TV3

Stalkers 21:00
Unforgettable - 22:00

Kanal 5

My big fat american gypsy wedding - 20:00

Sjuan

Jamie Olivers matkrig - 21:00


TORSDAGEN DEN 22 AUGUSTI

SVT 1

Sveriges bästa äldreboende - 20:00

TV4

Kockarnas kamp - 20:00

Kanal 5

De dejtbara - 20:00


FREDAGEN DEN 23 AUGUSTI

TV4

Fångarna på fortet - 20:00


SÖNDAGEN DEN 25 AUGUSTI

TV4

Diggiloo - 20:00

Kanal 9

Top Gear - 18:45
Episodes 23:10


MÅNDAGEN DEN 26 AUGUSTI

SVT1

Strömsö - 16:50
Sverige idag - 17:30

KANAL 5

En stark resa  - med bil - 20:00

SJUAN

Det stora fyndkriget Texas - 19:30


TISDAGEN DEN 27 AUGUSTI

TV3

Torsk på tuben - 20:00

TV4

Maria Wern - svart fjäril - 21:00


ONSDAGEN DEN 28 AUGUSTI

SVT 1

Livet på operan - 21:00

TV3

Motive - 20:00


TORSDAGEN DEN 29 AUGUSTI

SVT1

Arga doktorn - 21:00

Debatt - 22:00


FREDAGEN DEN 30 AUGUSTI

SVT2

100% Bonde - 19:30


SÖNDAGEN DEN 1 SEPTEMBER

SVT 1

Londoners - 23:15

KANAL 5

Perception - 20:00



Vi börjar väl med vad jag skall titta på idag (20 aug.):


Biltokig låter inte helt fel. Jag gillar den här typen av serier som handlar om bilar. Ett stort plus för att Picko Troiberg är en skön typ och att det bara är 4 avsnitt.

Top of the lake, ytterligare en kort serie som verkar ha en spännande handling. En gravid flicka räddas ur en sjö och sedan följer en smärtsam utredning.

Public Enemies följer direkt efter Top of the lake och är även det en kort serie (3 avsnitt) och en brittiska sådan. Det är alltid plus i min bok. Handlingen verkar vara spännande även här. En man som släpps ur fängelset efter mord på sin flickvän 10 år tidigare och måste klara sig själv med allt vad det innebär.

Idol. Samma sak varje gång. Jag tittar ALLTID på det första avsnittet. Jag ser de flesta av avsnitten under uttagningsveckorna. Efter det tittar jag i princip inte på Idol... för att sedan haka på igen lagom tills det drar ihop sig till final.

Varför ändra på ett vinnande koncept?

Broadchurch har jag verkligen fastnat för tack vare trailarna som har gått på TV4 de senaste veckorna. David Tennant kan man inte få för mycket av. Förhoppningsvis är denna serie så pass bra så att man sitter och lider sig igenom Idol i väntan på detta.

Kockarnas kamp var ljuvlig underhållning under den första säsongen. Men jag sitter mest och undrar över vilka kockar som är med. Var inte typ alla med under den första säsongen?

En stark resa - med bil kan betecknas som ett guilty pleasure. Och en sådan serie (eller två) måste man alltid  ha på G. Men då är orginalserien Ullared ett ännu större guilty pleasure. En serie jag antar börjar sändas senare i höst efter denna serie.

Arga doktorn skäms tydligen inte för den övertydliga kopplingen till kanal 5:s dito Arga snickaren. Men denna serie känns ännu mera aktuell än just snickaren. Hus och problem som allt det medför i all ära men denna gång handlar det enkom om människor som behöver hjälp (med sig själva) - det är ännu viktigare.

Londoners. De flesta av de ovanstående serierna hade jag väl viss koll på att de skulle dyka upp. Men Londoners känns som ett bra tillskott. Handlingen om en polsk kvinna som flyr till London för att träffa sin pojkvän som utnyttjar henne känns intressant.

För att inte tala om att detta är en helt polskproducerad serie (vad jag har läst mig till) och det känns ju väldigt fräscht!


Detta var bara det som dyker upp under de kommande två veckorna. 39 stycken olika program/tv-serier. Och jag antar att det dyker upp ytterligare ett tjugotal nyheter senare i höst.

Helt plötsligt känns det okej att det börjar bli lite kallare ute. Eller vad tycker ni?







* Med reservation för att jag har missat något eller att det inte finns något datum att tillgå samt vissa reprisstarter.

Inga kommentarer: