tisdag 21 maj 2013

De 10 mest intressanta kommande serierna under 2013-2014

Det är upfronts-tider där de fem (NBC, FOX, CBS, CW och ABC)stora kanalerna visar höstens utbud. Istället för att ge mina 5 cent om alla nya serier så väljer jag att följa ut de tio bästa (i stigande ordning) och jag räknar även med midseason replacements.

Och här är nummer 10:

NBC



Vi börjar med något lättsmält. Michael J. Fox självbetitlade komediserie som delvis är baserad på hans eget liv. Kan bomba eller bli en succé. Michael J. Fox har en rad lyckade serier bakom sig men det var ett par år sedan och så har vi det här med hans sjukdom. Jag hoppas innerligt att det blir något av denna serie.

9.

NBC



James Spader spelar en efterlyst man som lämnar in sig själv frivilligt hos FBI. Det är allt jag behöver veta om denna serie. James Spader har tidigare visat att han ensam kan bära upp rätt mediokra produktioner så jag är inte ett dugg orolig över att han inte skall kunna göra det ytterligare en gång (om så behövs). Även om premissen i denna serier verkar spännande.

8.

ABC



Skall jag vara helt ärlig så tittade jag kanske bara på 4-5 avsnitt av originalet (Once Upon a Time) men den här spinn-offen verkar vara betydligt mera intressant. Alice i underlandet känns betydligt mera tacksam att göra tv-serie av än den vad "Once Upon a Time" mäktade med, som jag bitvis tyckte var rätt rörigt när det dök upp lite väl många karaktärer från olika universum.

7.

CW



CW kör vidare på sina ungdomsserier i vått och torrt (på hur många teman kan man göra ungdomsbaserade serier egentligen?). Denna gången handlar det om utomjordingar som kommer till jorden och skall anpassa sig. Rätt banalt egentligen. Jag förväntar mig lite kärlek, lite förvecklingar och en stor twist i handlingen. Sådär lite lagom.

6.

CW



Ytterliggare en CW-serie nästan på lite samma tema som "Star-Crossed" - men bara nästan. Ett gäng människor flyr från en stor katastrof ut i rymden och drygt 100 år senare landar 100 ungdomsbrottslingar på den jorden för att - ja, återbefolka den/kolla läget. Jag antar att CW har sneglat på Hunger Games-böckerna när denna serie uppstod.

5.

NBC



Efter alla dessa år som har gått och alla dessa serier som har dykt upp så känns det befriande att återvända till ursprunget och dåtiden (det Viktorianska London). Där både "True Blood" och "The Vampire Diaries" lätt kan slå knut på sig själva känns det tryckt med en serie som heter Dracula. Man vet liksom vad man får.

4. CBS



Ett klassiskt kidnappningsdrama där presidenten är inblandad, uppbackad av ingen mindre än Jerry Bruckhemier och med Toni Collette i huvudrollen. Känns på pappret som en gedigen dramaserie från 00-talets mitt. Hjärndött men säkerligen spännande. Ibland räcker det lång.

3.

CBS



Josh Holloway.

2.

ABC



Marvel (och ABC) rider verkligen på superhjältevågen - som vid det här laget måste vara 1000-tals km lång - i och med "Agents of S.H.I.E.L.D.". Alla kan väl historien om S.H.I.E.LD.? Om inte titta på "The Avengers", eller "Thor", eller "Iron Man" eller...

Jag förväntar mig i alla fall en actionrökare med häftiga superkrafter och världsomspännande domedagsprofetior. Och cameoroller från, Banner, Stark och c/o.

1.

FOX



Påkostat framtidsdrama med bra skådespelare (Karl Urban och Mackenzie Crook) och en "I, Robot"-aura (en film som jag gillade skarpt) är höstens bästa tv-serie. Det är jag övertygad om. Men den känns dyr och dyra serier har svårt att överleva hur bra de än är.

Men jag håller tummarna!

4 kommentarer:

Jossan - Heart Skipped A Beat sa...

Kul att ha något att se framemot! Jag är nog mest pepp inför Dracula och Once Upon A Time In Wonderland. Tips på var man kan hitta dem på nätet när de börjat visas? Vet du om ngn av serierna kommer att visas på svensk tv?

andros sa...

Kul att du gillar listan! :)

De har ännu inte haft premiär och vissa av dem börjar inte visas i USA förens i januari nästa år. Så en eventuell svensk premiär dröjer nog länge.

Men just Once Upon A Time In Wonderland är ju en spinn-off på Once Upon A Time så det ligger nog inte långt ifrån sanningen att säga att den dyker upp på samma kanal här i Sverige som originalet visas på.

Danilo sa...

Ohhh. Almost Human ser ut att ha potential. Men som du skrev.. ofta tenderar högbudgetproduktioner att krasha när man försöker vara alla till lags och i slutändan istället inte tilltalar någon. Men jag håller tummarna för att det inte händer med enna.

andros sa...

De serier som har titulerat sig som världens dyraste har inte blivit långlivade.

Och det går ända tillbaka till 2000 och Dark Angel som var en av dåtidens dyraste serier men som försvann rätt fort, ända fram till Terra Nova som blev ett riktigt ekonomiskt haveri.

Det är väl Game of Thrones som har lyckats vara dyrast längst.

Och så hjälper det ju en hel del om serien isig är bra. Vilket nyss nämnda Game of Thrones är. Men å andra sidan tyckte jag också att Dark Angel var bra.