fredag 31 augusti 2012

Copper S01E01

"Copper" är den första  originalserien från BBC America och utspelar sig under 1860-talets New York. Tänk Martin Scorseces "Gangs of New York" och området Five Points så är alla med på var och när denna serie utspelar sig (om ni har sett den filmen dvs. om inte så gör det, jag kan varmt rekommendera den).

Det är fattigt och jävligt, inbördeskriget är avklarat och i efterdyningarna lever folk i misär Vi får här  följa den irländska immigranten Kevin Corcoran som i sitt polisarbete även försöker få reda på vem det var som dödade hans dotter.

Sedan är det ett frosseri i barnprostitution. blod, korruption och snusk redan under de första de första 5-6 minuterna. Det har blivit ett ledord för alla historiska dramer med mer eller mindre verklighetsanknytning, ju mer desto bättre. Och det är inget vi inte har sett tidigare i "Borgias", The Tudors och så vidare.

Och ytterliggare några minuter senare så har vi bockat av ett par saker till som skall chocka. Men det gör det inte. Man har vant sig.

Det är lätt att hitta brister för bristernas skull. Det är ändå en hyfsad serie och för att vara den första från BBC America är den klart godkänd. Ett par intressanta historier som man gärna vill se fortsättningen på dyker upp här och var och jag hoppas att det tar fart om några avsnitt.

Frågan är bara var denna serie dyker upp i Sverige? SVT kanske?

2 kommentarer:

Linda sa...

Tack för tipset! Ska genast kolla upp. Just nu har jag inget att följa

andros sa...

Gör så! Själv skall jag nog iaf. kolla in ett avsnitt till eller två innan jag bestämmer mig för om det är bra nog att följa.