fredag 16 december 2011

Life's Too Short säsong 1 - Recension

Warwick Davis är David Brent (The Office) med orealistiska skådespelardrömmar (Extras).

Man kan kort och gott säga att hela serien präglas av Ricky Gervais två största succeér. "The Office" och "Extras". Gillar ni dem så gillar ni denna mockumentär.

Men ni som vill ha lite mera kött på benen kan läsa vidare ett  tag till.

Warwick Davis har inte gjort sig känd som någon skådespelare vars ansikte man känner igen. Det är "Willow" man känner igenom honom från, hans andra (mestadels) större roller har inneburit att han har haft mask på sig. Som i "Return of the Jedi" (Wicket W Warrick), Harry Potter-serien (Professor Flitwick) och "Liftarens Guide till Galaxen" (Marwin).

Detta är något som präglar serien och som finurligt utnyttjar detta. Warwick är inte sen med att skryta över vilka filmer han har varit med i och de flesta känner igen och vet till och med att han har varit med i Star Wars och Harry Potter men när han lägger ut sitt trumfkort - Willow - så är det nästan aldrig någon som har hört talas om den filmen vars medverkan i han är mest stolt över (mest för att hans ansikte syns i den).

Som i "Extras" dyker det upp en hel del kändisar som spelar bizzaro versioner av sig själva. Bland annat Johnny Depp, Steve Carell och Helena Bonham Carter. Men den som gör störst intryck på mig är Liam Neeson som dyker upp i Ricky Gervais och Stephen Merchants kontor när Warwick är där och försöker sälja in sig själv som komiker. Han tar sig själv på väldigt stort allvar och har svårt för att ta enkel regi. Mycket stor humor.

Slutligen måste jag även nämna Rosamund Hanson (This Is England) som spelar hans sekreterare med "stor" inlevelse. Och till säsong 2 (som jag är övertygad om kommer att dyka upp) vill jag se en cameo av Karl Pilkington. Det är inte mera än rätt.