torsdag 6 januari 2011

TV-krönika: 6 januari 2011

Nytt år nya tag och innan jag ger mig på en topp-lista över 2010-års bästa nya (utländska) tv-serier. Tänker jag ge mig i kast med de senaste dagarnas nya serier och program.

* "Svärdet och spiran" är verkligen kontrasternas serie. Den är både ful-snygg och dåligt-bra (om man nu kan uttrycka sig så?). Estetiken påminner om "Ivanhoe", mestadels minimala miljöer som har snyggats upp lite här och där. Tillskillnad från tidigare års mastodontserier är det skådespelarna som drar det tyngsta lasset inte stunten, miljöerna eller effekterna.

Kul att TV3 väljer att köra del två redan ikväll och de avslutande två delarna nästa vecka.

* En nedtonad Gordon Ramsey har tagit plats som en av domarna i "Masterchef USA" och han lyckas oväntat bra. Även efterföljande "Gordon's Great Escape" där han besökte Indien kändes fräscht gentemot alla andra kockar som reser runt i världlen för att upptäcka nya matkulturer.

* ...jag har ännu inte bestämt mig för om jag skall hoppa på "The pacific" igen på SVT. Har ju sett stora delar av serien tidigare, både på Canal+ och på andra ställen.

* Idag: Undviker jag "Göta Kanal 3" å det grövsta och svär lite över att Kanal 5 har lagt den utmärkta serien "The Black Donnellys" på en sådan usel tid som strax efter två på natten.

Inga kommentarer: