torsdag 27 maj 2010

Om jag fick som jag ville: Ändringar i TV4:s kanalutbud

Hej och välkomna till en ny del på min blogg som kort och gott heter ”Om jag fick som jag ville” - ett ställe där jag alltid får som jag vill!


***




TV4, TV4+, TV400, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Guld, TV4 Komedi, TV4 Science Fiction , TV4 Sport och – i viss mån – även TV4 Anytime. Det är åtminstone tre-fyra kanaler för många och jag skulle hellre se en sådan här kanal-fördelning:


TV4-1 och TV4-2 – Tänk SVT1 och SVT2. Två jämbördiga kanaler som delar broderligt på det utbud som redan finns i TV4. Ta tillbaka en del spännande tv-serier och program som har lämpats över på TV400 och TV4+. Och nu när TV4-Gruppen har lagt vantarna på Canal+-kanalerna borde det inte vara så svårt att få över någon lite mera ny film då och då.

Även vissa delar av TV4 Fakta, TV4 Film och TV4 Sport skulle passa in. Likaså vissa av serierna som sänds på TV4 Komedi, TV4 Guld och TV4 Science Fiction. Antingen TV4-1 eller TV4-2 blir värd för regionala sändningar (även detta lånat från SVT).

Och självklart skall dessa två kanaler enbart vara reklamfinansierade och finnas tillgängliga för alla.

TV4 Classic – Här skall majoriteten av utbudet i TV4 Guld ingå plus de äldre serierna som sänds i TV4 Komedi och i TV4 Science Fiction. Även äldre filmer som nu visas i TV4 Film samt repriseringar av tidigare TV4-produktioner.

TV4 Fakta+ – Som TV4 Fakta ser ut i nuläget men med mera dokumentärer och något naturprogram då och då.

TV4 Sport – Sport nu som då. Men med utökat samarbete med Canal+ Sport-kanalerna och TV4:s hockeykanalen.se och fotbollskanalen.se

TV4 Film – Film nu som då. Men med lite färskare utbud som även detta är uppbackat av och med Canal+.

TV4 Anywhere – Som TV4 Anytime fast med mycket större spridning, mera integrerad i de olika distributörernas kanal-utbud. Inte som nu då man till exempel måste gå Viasat on Demand för att få tillgång till TV4 Anytime. Och just det, mycket större utbud också.

Mina förslag, men jag är öppen för förslag/ändringar!

2 kommentarer:

Stefan sa...

I mina ögon så borde man framför allt ordna så att "söndagsfilmen" inte blir dubbelt så lång pga all reklam och nyheter mitt i filmen.

Att det sedan är en fjärde repris av Beck eller Wallander hjälper inte heller.

andros sa...

Jag instämmer. Uppbrottet mitt i filmen är helt åt skogen. Det får bli fas 2 i min quest att omforma TV4:s utbud - smådetaljerna.