torsdag 29 mars 2012

En sammanfattning av Skins 6 säsonger



Det var med en dubbel klump i halsen som jag satt mig ned fram det sista avsnittet för säsongen. Slutet på varje säsong  - men kanske framför allt slutet på varje generation - är oftast en sorglig historia även om det finns ljusglimtar. Och då det faktum att detta är den allra sista säsongen. Om man skall vara hård. Det blir en sjunde och sista best of nästa år och visst skall det bli kul att se vad alla gamla karaktärer har haft för sig sen sist men det blir ändå inte samma sak.

Nu följer några minnesvärda stunder, lite listor med mera:

Bästa säsong topp 6 (topp 7):

1. Första (gen. 1), nyskapande och med de bästa karaktärerna. Då är jag beredd att bortse från vissa saker som var mindre bra.
2. Tredje (gen. 2), lite mera lättsamt än den  den föregående generationen. Mera humor.
3. Andra (gen. 1), beroende på vilket humör jag är på kan jag ranka denna som nr. 2. Plus för en ny bra karaktär (Sketch) och för ett fint slut.
4. Femte (gen. 3), Franky var först ut denna säsong och satte standarden. Sedan var Rich långhårig och lyssnade på bra musik (=bättre).
5. Sjätte (gen. 3), allvar, allvar och allvar. Vilket var bra. men någon måtta får det vara.
6. Fjärde (gen. 2), för mycket fokus på tråkiga karaktärer (Thomas) och lite väl otroliga historier (Katie som kom i klimakteriet och hur slutet knöts ihop).
7. Skins US, bortslarvad pga. soccermoms som gick i taket när de fick reda på vad "Skins" handlade om.


Minnesvärda scener topp 3:

1. De första scenerna i den tredje säsongens första avsnitt från när Freddie skejtar nerför backen till samlingen i aulan där Cook håller hov.

2. Sketch testar sin mors specialbyggda toalettstol med inbyggd duschstråle och utbrister "O la la". (Säsong 2 avsnitt 2)

3. Frankys fixande och trixande med sin stop-motion-film. (säsong 6 avnsitt 1).


Topp 10 bästa karaktärer:

1. Cassie (gen. 1)
2. Sid (gen. 1)
3. Franky (gen. 3)
4. Freddie (gen. 2)
5. Emily (gen. 2)
6. Chris (gen. 1)
7. Cook (gen. 2)
8. Maxxie (gen. 1)
9. Rich (gen. 3)
10. Alo (gen. 3)


Bästa intro:



Säsong 2, 4, 5, 3, 6 och slutligen 1


Sorgligaste scener, öden:

1. Utan någon som helst tvekan när Chris (gen. 1) dog av det medfödda hjärnfelet. Först det mirakulösa tillfrisknandet efter första sjukdomsfallet och sedan bakslaget i hans lägenhet då han avlider vilket i slutändan ledde till att Cassie flydde landet.

2. När vi fick reda på att Rich (gen. 2) bara hade hallucinerat och alla möten med Grace bara hände i hans huvud.

3. Freddie (gen. 2) blir ihjälslagen av Effys stalker.

4. Sids (gen. 1) far dör sittandes i en fåtölj efter att ha haft en hätsk diskussion dagen innan med sin fd. fru.


Bästa slut och slutscen:

Slutet på säsong 2 efter farvälet till Chris och när Sid blir övertalad av Michelle och Tony att åka över till New York för att leta upp Cassie. Vars öden man får se korsas i den sista scenen, men skall de hitta varandra?

Sämsta slut men även näst bästa slutscenen:

Inte bara det sämsta slutet utan även hela seriens lågvatten märke. När vi får reda på att Pandora har fått ett stipendium för att studera historia och Thomas har fått ett för idrott. Att Thomas skulle få ett kanske inte känns som otroligt men Pandoras smygpluggande som ledde fram till hennes stipendium känns väldigt meeh.

Näst bästa slutscenen är när Cook förklarar för omvärlden att han är Cook och ger sig på studievägledaren som har dödat Freddie.

4 kommentarer:

Anonym sa...

När Effy(?) blir kidnappad minns jag som bland det otäckaste jag sett på tv. Varför vet jag inte riktigt men minns att jag tänkte så när jag såg det.

andros sa...

Ja kidnappningen är väl det som mynnar ut i att Freddie börjar nysta i vad som har hänt och blir ihjälslagen?

Anonym sa...

Jag tänker på andra säsongen när det är någon som kidnappar Effy och hotar med att våldta henne som hämnd gentemot Tony. Eller han försöker tvinga Tony att ha sex med Effy. Minns inte så bra.

andros sa...

Ja just det nu fattar jag vad du menar! Jag tänkte enbart på det som hände i den fjärde säsongen.

Inte vad hon hade för sig i den första generationen.