torsdag 10 november 2011

Hell on Wheels S01E01


Jag vet inte riktigt varför men den första förhandstitten på "Hell on Wheels" jag tittade på i början av året (eller om det var i slutet av förra) fick mig att dra paralleller till HBO:s fantasydrama "Carnivàle". Jag vet inte varför och jag vill inte bemöda mig med att leta upp klippet om det skulle visa sig att jag hade fått det mera om bakfoten än jag vågar erkänna här och nu.

"Hell on Wheels" är en renodlad westernserie och inget annat. En bra sådan bör tilläggas.

Serien utspelar sig i mitten av 1860-talet och den stora järnvägs-boomen som följde efter det amerikanska inbördeskriget var avslutat. Ansom Mount (Straw Dogs) spelar Cullen Bohannon - en fd. soldat som är ute efter att hämnas sin frus död - som anländer till det tillfälliga lägret kallat Hell on Wheels, för att söka jobb inom järnvägen. Ett steg i riktningen att ta reda på vad som med hans fru, men han blir insyltad i spelet som pågår bakom kulisserna.

I övriga roller syns bland annat hiphoparen Common (bilden) som fd. slaven Elam Ferguson och Colm Meany (Star Trek: DSN, The Commitments) som investeraren Doc.

Serien känns stabil. Välgjord intrig, trovärdiga karaktärer, fantastiska miljöer (i all sin enkelhet, det är mest sand och smuts), en bra grund att bygga en tv-serie på. Utan att ni skall behöva läsa mellan raderna så går jag rakt på sak - jag är inte helt såld på "Hell on Wheels". Men jag är övertygad om att denna serie kommer att bli bättre. I det första avsnittet dyker det upp små saker här och där i intrigen som är fortfarande är outforskade, det finns en stor möjlighet ett jag blir helt såld.

Men inte här och inte nu.

Men lyssna inte för mycket på mig. Missa för allt i världen inte denna serie!

Inga kommentarer: